söndag 1 april 2007

Frithiofsson och en sydafrikan


Just nu känner jag mig oerhört patetisk. Har varit på teatern... själv. Sitter... själv framför TV:n en lördgskväll och sippar vin. Orkade inte ens fixa mig något kul att äta. Det blev hämtpizza. Hur patetiskt är det på en skala?
Men vinet är gott. En import av Bengt Frithiofsson (känd från TV). Dricker en Primitivo, det har blivit en av mina favvisar. Prisvärt och typisk primitivosmak, mycket björnbär och lite russin. Kraftig och robust kropp. Och prisvärd!!! Den kostar strax under 70 kronor bara. Otroligt bra pris på ett så kraftfullt vin.
Senast jag var inne på bolaget köpte jag ett Sydafrikanskt vin jag inte sett tidigare, Nederburg. Ligger i samma prisklass. En blandning av 95 % Shiraz och 5 % Viognier. Låter spännande, Shiraz är ju en väldigt kryddig kraftig druva och Viognier en lättare. Kanske den senare gör att paletten öppnar upp lite grand? Omdöme följer.

1 kommentar:

Pendlaren sa...

Sydafrikanska viner håller ofta väldigt hög kvalitet. Jag gillar dem mucho.