söndag 1 april 2007

Jurtjyrkogården




Har inte gjort så mycket idag. Min webbkamera har lagt av. Det gjorde att jag blev på lite dåligt humör. Tog en tur med bilen i det fina vädret. Hamnade till slut vid djurkyrkogården i Adolfsberg/Marieberg (vet inte riktigt i vilken del den ligger). Gick runt lite grand. Det var en konstig känsla jag fick. Har lite svårt att relatera till att man vårdar ett minne av ett djur på detta sätt.
Nu tycker säkert många att jag är kall och inte har empatisk förmåga, men det vill jag inte hålla med om. Förstår mycket väl att man känner saknad efter en kamrat man haft i kanske 10-15 år (eller mer). Men att vårda en grav efter ett djur som dött 1955!!! Det kan jag bara inte riktigt relatera till.
Den äldsta graven jag hittade var daterad till 1952. Men där ska enligt sägnen finnas en cirkuselefant begravd. Hon dog vid ett besök i Örebro 1927. Ingen vet idag exakt var graven är men ett monument restes 2004 föreställande Bambina. Enligt samma sägen ska det också finnas en häst begraven där. En sak är i alla fall helt klar, här ligger en hund begraven...

Inga kommentarer: