lördag 24 mars 2007

Appropå uppdateringar


Jag kör ju Mozilla Firefox som webbläsare. Gillar den mycket bättre än t ex Explorer.
Efter den senaste uppdateringen så fanns det en ordbok man kunde lägga in. Schysst, tänkte jag och installerade den. Men, det skulle jag inte ha gjort...
Till saken hör att jag är lite av en språkpolis. Jag får (som vi säger i Göteborg) rassja när jag ser en isärskrivning. Nu när jag har installerat ordlistan så reagerar den på alla sammansatta ord.
Nu reagerade den t ex på ordet "isärskrivning" och ger förslaget "isär skrivning".
Fler exempel;
teaterfestival - teater festival
bilansvarig - bil ansvarig
distansförhållande - distans förhållande
rockmusikal - rock musikal
bortspolad - bort spolad
osv, osv...

Jag förstår att många har problem med isärskrivningar när det finns stavningsprogram (reagerade på detta med) som ger fel signaler.

2 kommentarer:

Pendlaren sa...

Ordböcker och rättstavningsprogram är av ondo. Jag minns fortfarande det pm som ett par studenter lämnat in, där words rättstavningsprogram ändrat "aspekt" till "apsekt" och "segregation" till "segernation" - och de märkte ingenting...

Mr Blues sa...

Jag kommer att tänka på ett arbete jag lämnade in när jag gick på folkhögskola. Jag hade skrivit om massakern i Rwanda -94. Jag skrev om armén i Zaire, men glömde på ett ställe apostrofen över "e". Jag fick en spydig fråga hur den zairiska armen såg ut?
Jag var redan då språkpolis, så att hitta ett språk/stavfel i mitt arbete var ju som att hitta godis... :o)