tisdag 27 mars 2007

Ahhh


Vilket underbart väder! Kallt som... på morgonen när jag går iväg, när jag går hem så tar jag jackan under armen och traskar i skjortärmarna.
Jo då, jag har fler klädesplagg på mig.

Jag var duktig i morse! Lämnade blod. Det var på tok för länge sedan jag gjorde det. Borde skärpa till mig, Det tar ju bara en halvtimma och jag kan göra det på betald arbetstid. Det är bara bekvämligheten som hindrar mig. Skäms gör jag, lite...

Idag var det några kollegor som bjöd på kaffebuffé. Sju sorters kakor + tårta. Underbart gott, och även vackert för ögat. De hade lagt upp på vackra fat och dekorerat med olika frukter och blommor. Och jag lärde mig ett nytt ord; makroner*. Visst har jag ätit sådana kakor förr, och njutit. Men nu vet jag vad de kallas för också.

*Makroner är ett bakverk som påminner om mazariner men är runda med två "band" i kors i samma deg som formen över fyllningen som är någon form av mandelsmet. Finns än i dag på konditorier, åtminstone i Skåne. Macaroon är enligt eng-sv lexikon detsamma som mandelkaka, mandelbiskvi; makron; polyné.

1 kommentar:

Elin sa...

Ja, det har du fasiken rätt i. Med nya blogger känner man sig VÄLDIGT VÄLDIGT gammal...