tisdag 11 mars 2008

Bygglov, jo jag tackar

Jag skulle hjälpa min kvinna att byta ut ett trasigt handfat och sätta in en annan blandare.
- Hmmm, javisst, det kan jag nog klara av. Har aldrig gjort det tidigare, men det ska nog gå. svarade jag och boostade mitt ego en del.
För visst vill man vara macho och klara av sådana där saker som Matte och gänget på TV fixar på en kafferast.

Vi kollade Blocket.se och bestämde oss för ett begagnat handfat, endast några månader gammalt, till ett skapligt pris. En blandare i chrome och mässing hade hon sedan tidigare. Djävligt snygg må jag säga. (Både blandaren och hon, BTW)
Färden gick sedan vidare till K-Rauta för att inhandla lite gängtape och verktyg jag trodde mig behöva. Väl tillbaka gick jag till verket. Att stänga av vattnet, få loss det gamla handfatet och lossa gamla blandaren, inga problem. Gick som en dans.

- Nu ska bara det nya på plats! sa jag och bad om kaffe. Tänkte att det här fixar sig geschvinnt.

Jag skulle ha något fel visade det sig. De gamla rörövergångarna stämde inte med de som satt på blandaren. Iväg till K-rauta, inhandla nya övergångar, in på toaletten, sätter handfatet på plats, försöker att skruva ihop rören. De vill inte!!!
- Fan, vad är detta, tänkte jag högt. Rörövergångarna vill inte som jag vill. De går inte att skruva ihop.
- Ja, ja. Ingen panik. Vi köpte ju nya kompletta.
Loss med handfatet igen, loss med blandaren från handfatet.

Tänkte mig att kapa de gamla rören på blandaren och sätta dit helt nya kopplingar. Kapar ett av rören, ska precis börja kapa det andra. Märker att jag inte kommer åt med röravskäraren, böjer undan röret lite grand.
- *KNÄCK* Röret går av!!!
- Skit! Va fan gör jag nu. Klockan är sent. Stängt i affären. Bara att ta det lugnt, coola ner och koppla av. Inse att jag inte kan göra mer ikväll. Ringer chefen, förklarar läget och frågar om jag kan ta ledigt imorgon (måndag). Som tur är löser det sig.

På måndagsmorgonen åker vi för tredje gången på lika många dagar till K-rauta för att göra små inköp. Inhandlar nya rör till blandaren. Åker hem till min kvinna. Sätter ihop allt (nu är det mycket lättare) och skruvar ihop alla kopplingar. Sätter på vattnet och; voila! Det fungerar!
Trodde vi. Det visar sig att det läcker lite från inkopplingen och från avloppsröret. Inga floder, men ett litet, litet droppande.
Detta upptäckte inte jag innan jag åkte hem till mig. Annars hade jag naturligtvis fixat det. Antar (hoppas) att det bara är att skruva ihop kopplingarna litet mer. Borde inte vara några problem.

Så på lördag, när jag åter ställer färden mot kungliga huvudkommunen, vet jag vad jag har att göra.

Varför är det inte lika lätt för oss hemmapulare, som det är för dem på TV?

Inga kommentarer: